Skutki stresu, czyli jak nie uczyć dzieci

Skutki stresu. Czy wiesz jakie mogą być skutki stresu, kiedy pracujesz z dziećmi? Nie jest ważne, czy jesteś nauczycielem, czy rodzicem. Zawsze, kiedy dopuścisz do tego, że mały człowiek się zestresuje doprowadzisz do tego, że Twoje słowa pójdą „w las, a nie w nas”. Wyeliminuj więc stres i znacząco popraw skuteczność swoich działań!

Skutki stresu, a praca w przedszkolu

Zastanawialiście się jak to jest, że niektórzy nauczyciele osiągają spektakularne efekty pracując z dziećmi, podczas, gdy inni robiąc niby to samo takich osiągnąć tego nie mogą? Czy wiecie dlaczego jednym udaje się jednym spojrzeniem i uśmiechem zarządzić ciszę, podczas gdy innym ani groźbą ani prośbą się to nie udaje?

Jak to się dzieje, że jedni nauczyciele to potrafią, a innym jakby trochę gorzej to wychodzi? Czynników decydujących o sukcesie jest wiele, ale jednym z nich na pewno jest STRES! Wiemy, że stres to samo zło, a nasze przedszkolaki niestety bywają zestresowane! Oburzysz się może, bo Ty wcale dzieci nie stresujesz przecież? Jasne, że nie – tylko nigdy nie wiesz co Maluch z sobą do przedszkola przyniósł w swoim plecaczku….poranną kłótnię rodziców, niewyspanie, wieczorny film, który podsłuchał, a którego nie zrozumiał, czy łatki, które dostał od kogoś innego, a które jego samoocenę obniżyły… 

Stres to góra nie do pokonania

Skutki stresu w postaci niemożności przeprowadzenia zajęć spytasz? Czemu stres dziecka uniemożliwia Tobie przeprowadzenie skutecznych zajęć? Proste. Dziecko w stresie odcięte jest od wszystkiego co mówisz, czego je uczysz i co chcesz mu przekazać. Byle drobiazg sprawia, że jego mózg wchodzi w tryb „byle przerwać”.

Stres sprawia, że nie jesteśmy w stanie utrzymać właściwej integracji mózgu a zatem większość procesów odbywa się w pniu mózgu – czyli w jego najprymitywniejszej części. Z tego względu do płatów czołowych dociera mniej krwi, a to właśnie ich musiałoby dziecko użyć, aby logicznie myśleć i aktywnie uczestniczyć w Twoich zajęciach. Połączenie między prawą i lewą półkulą, utrzymywane przez ciało modzelowate w stresie ulega zablokowaniu. Puls przyspiesza, ciało oblewa zimny pot, mięśnie i ścięgna kurczą się, a cały organizm przygotowuje się do walki lub ucieczki.

W sytuacji stresu funkcjonujemy przecież dokładnie tak samo jak nasi przodkowie, tylko nasi przodkowie wchodząc w tryb ucieczki lub walki działali, a nasz Maluch nie ma gdzie stresu „przepalić”. Przecież nie może na Ciebie nakrzyczeć, nikogo uderzyć też nie może, ani uciec z sali też mu nie wypada. Co się więc dzieje jeśli dziecko się zestresuje? Masz wrażenie, że niczego nie potrafi, nic nie rozumie, a często jeszcze zachowuje się niegrzecznie. Po co Ci to? 

Skutki stresu – jak ich unikamy w Poliglotkowie #1

Czy nie jest rozsądniej wprowadzić politykę antystresową na swoich zajęciach?

Jasne, że tak, ale jak? 

Podczas naszych zajęć robimy kilka rzeczy. Pokażemy Ci

  • Używamy naszych pomocy, bo między innymi z myślą o tym, żeby eliminować stres zostały zaprojektowane –  w każdej FFE grze nauczyciel ma swój zestaw kart, żeby dziecko mogło na nie w każdej chwili spojrzeć, kiedy nie jest pewne o co proś je nauczyciel
  • Unikamy stylu „A jak po angielsku jest krowa? Ten sposób nie działa. Jest wiele bardziej skutecznych i absolutnie nie stresujących metod, żeby dzieci zaczęły czynnie używać języka, czy dzieli się swoją wiedzą.
  • Konieczność zastępuąj możliwością. Wielokrotnie sprawdziłyśmy, że opcja „Who wants” działa lepiej niż „Do it” – nie sprawdzamy czego dzieci się nauczyły wywołując je „do odpowiedzi”, raczej pytamy, kto chciałby być nauczycielem i zamiast nas poprowadzić jakaś zabawę:)
  • Wprowadziłyśmy i konsekwentnie przestrzegamy zasad. „Zdrowa” rutyna bardzo dobrze wpływa na dobre samopoczucie dzieci. Kiedy dzieci wiedzą co po czym następuje. Jeżeli rozumieją jakie są zasady i po co zostały wprowadzone. Kiedy wiedzą, kiedy się wygrywa, a kiedy nie – pozwala im to zachować większy luz i się nie stresować.

Skutki stresu – jak ich unikamy w Poliglotkowie #2

  • Liczymy się z tym, że jak bardzo byśmy się nie starały unikać stresujących sytuacji, to i tak kilkoro dzieci z sobą we wspomnianym plecaczku jakiś stres przyniesie. Dlatego pamiętamy o tym co pomaga dzieciom stres „zgubić”. Ruch doskonale się do tego nadaje, dlatego nie trzymamy dzieci w ławkach czy przy stolikach. Planujemy zajęcia tak, żeby mogły się ruszać. Serdecznie polecamy nasze zabawy: „Visit your neighbour” we wszystkich opcjach, „Walking walking” albo „Twist your body”. Można je zastosować nie tylko do zajęć językowych i nie tylko w warunkach przedszkolnych.
  • Dużo się śmiejemy! Śmiech to największy nieprzyjaciel stresu i nasz najlepszy sprzymierzeńca. Ponad 20 lat pracuję z dziećmi i zauważyłam, że czym więcej się z nimi śmieje i żartuje, tym łatwiej jest mi jednym spojrzeniem uspokoić grupę. W Poliglotkowie nie boimy się żartować z maluchami. Ba! Prowokujemy nawet sytuacje, kiedy dzieci będą się śmiać z nas:). Spróbujcie naszej zabawy „Leg or neck”, albo zwyczajnie przegrajcie z dzieciaczkami w najprostszej zabawie. Zobaczycie jak magicznie przyśpiesza to proces nauki.

Ale czy znaczy to, że stresu powinniśmy unikać zupełnie?

Nie! Istnieje też dobry stres – eustres – to to niezwykłe uczucie, które towarzyszy nam przy radosnych, wyczekiwanych momentach. Wtedy jesteśmy mocno skoncentrowani, a nasza umiejętność przyswajania nowych rzeczy jest na najwyższym poziomie. Szkoda byłoby tego zjawiska nie wykorzystać na naszych zajęciach. Bawiąc się z dziećmi w „Sleeping beauty”, „Bingo in two groups”, czy „Do you like” widzimy jak mocno dzieci są skupione. Jak wyjątkowo skoncentrowane. Trudno uwierzyć jak szybko opanują to co dla nich przygotowujemy.

Podsumowując. Czemu warto zadbać o środowisko nie stresowe na zajęciach?. Bo w takim dzieci czują się pewniej i uczą szybciej, a każdy ich sukces sprawia, że wzrasta ich pewność siebie. A pewne siebie dzieci znowu uczą się szybciej i tak spirala ich sukcesu i dobrego samopoczucia się nakręca. Dla mnie z kolei sukces i radość dzieci są wielką motywacją do dalszego działania.

Życzę Wam mnóstwa radości czerpanej z pracy z dziećmi i polecam wpis pewność siebie

Justyna Nowakowska

Zobacz inne wpisy

Leżakowanie w przedszkolu: Czas na ładowanie baterii!

Leżakowanie w przedszkolu to temat polaryzujący. Jedni są całym sercem za, inni wręcz przeciwnie....

Jak rozmawiać z dzieckiem o przedszkolu?

Przedszkole to dla wielu dzieci pierwszy krok w kierunku samodzielności. Dla niektórych jest to...

Adaptacja w przedszkolu, czyli jak przetrwać tę gehennę

Adaptacja w przedszkolu naprawdę może być prawdziwą gehenną zarówno dla dzieci, jaki dla ich...

Edukacja przez ruch, czyli dlaczego to działa

Dlaczego edukacja przez ruch działa? Ja bym raczej spytała, jak ma działać każdą inna, kiedy...

Jesper Juul – strażnik i doradca rodzicielstwa

Jesper Juul był jedną z osób, której zawdzięczamy przełom we współczesnej pedagogice. Dzięki niemu...

Metoda Montessori – co to jest, z czym to się je i dlaczego tak dużo jej w Poliglotkowie?

Metoda Montessori składa się z samodzielności, nauki poprzez praktykę i wspólnej zabawy. Dzięki...

Poczucie własnej wartości – fundament fundamentów w życiu każdego człowieka.

Poczucie własnej wartości jest jedną z najważniejszych cech zdrowego rozwoju dziecka. Zdrowie...

Pewność siebie – skąd się bierze i jak pomóc dziecku ją zbudować.

Pewność siebie jest niezwykle ważne dla przyszłego szczęścia, zdrowia i sukcesu dziecka. Pewne...

Szacunek – po co on komu i dlaczego nie da się bez niego prowadzić przedszkola?

Szacunek to postawa, która jest konieczna w naszym życiu. Uczenie dzieci traktowania ludzi...
Email

Wyślij do nas wiadomość

Skontaktuj się z nami

Lokalizacja: Piękna 12, 05-825 Grodzisk Mazowiecki

Tel: 22 425 44 77

Email: biuro@przedszkolegrodzisk.pl

Godziny otwarcia:
Pon – Pt – 07:00 – 17:00