Metoda Montessori – co to jest, z czym to się je i dlaczego tak dużo jej w Poliglotkowie?

Metoda Montessori składa się z samodzielności, nauki poprzez praktykę i wspólnej zabawy. Dzięki niej dzieci w trakcie nauki są kreatywne. Świat poznają za pomocą wszystkich swoich pięciu zmysłów. W przeciwieństwie do tradycyjnej szkoły, gdzie uczenie odbywa się poprzez słuchanie i czytanie. W tym celu nauczyciele oferują dzieciom zajęcia odpowiednie do ich wieku. Dzięki tak wykreowanemu środowisku dzieci odkrywają i zgłębiają wiedzę o świecie. W tym samym czasie rozwijając swój maksymalny potencjał.

Metoda Montessori w praktyce.

Klasy Montessori to pięknie wykonane miejsca. Stworzone z myślą o potrzebach dzieci i dostosowane do ich wieku. Dr Montessori odkryła, że ​​nauka w tak przygotowanej klasie pomaga lepiej zrozumieć język i nauki ścisłe. Jednocześnie nie zostawiając w tyle muzyki i interakcji społecznych. Każdy element w takiej klasie wspiera rozwój dziecka, ponieważ pozwala połączyć jego zainteresowania z dostępnymi zajęciami. Metoda Montessori polega na uczeniu się dzieci poprzez własne doświadczenie. Zachowując przy tym ich tempo pracy. Dzięki czemu w każdej chwili mogą uzyskać odpowiedzi na męczące je pytania, które drzemią w każdym z nas. Pozwala to dzieciom na zbudowanie solidnych podstaw do uczenia się przez całe życie.

Stowarzyszenie Montessori Internationale

Stowarzyszenie Montessori Internationale (AMI) zostało założone przez Marię Montessori w 1929 roku. Jego celem jest zachowanie dziedzictwa założycielki oraz wspieranie wysokich standardów kształcenia nauczycieli. W tym celu stowarzyszenie współpracuje ze współczesnymi badaniami w dziedzinie neurodydaktyki i rozwoju dzieci.

Metoda Montessori dla kogo się nadaje i co daje dziecku?

Montessori świetnie sprawdza się dla dzieci w wieku do trzech lat. Metoda ta zapewnia dziecku bezpieczne i opiekuńcze środowisko. Promuje zaufanie do siebie, swoich umiejętności i własnego świata. Metoda Montessori pozwala rozwijać koordynację fizyczną oraz umiejętności językowe dziecka. W związku z tym daje ona możliwość bycia samodzielnym w codziennych zadaniach.

A jak metoda Montessori działa w przedszkolu?

Metoda Montessori dla dzieci w wieku od trzech do sześciu lat sprzyja wzrostowi niezależności funkcjonalnej. Rozwija wytrwałość w realizacji codziennych zadań. Promuje rozwój społeczny poprzez pełną szacunku, jasną komunikację i bezpieczne, naturalne konsekwencje. Zakłada też korzystanie z całej gamy materiałów do doskonalenia percepcji zmysłowej oraz rozwoju umiejętności czytania i pisania oraz rozumienia matematycznego. Dzięki metodzie Montessori dzieci mają możliwości doświadczania twórczej eksploracji prowadzącej do pewności siebie, kreatywnego wyrażania siebie.

Kim była Maria Montessori

Dr Maria Montessori (1870-1952) była włoską lekarką. Jedną z pierwszych kobiet, które otrzymały dyplom lekarza we Włoszech. Swoje życie poświęciła przede wszystkim na zrozumienie w jaki sposób dzieci rozwijają się społecznie, intelektualnie, fizycznie i duchowo. Uważnie obserwowała dzieci na całym świecie. Dzięki temu odkryła uniwersalne wzorce rozwoju. Ważnym aspektem jest to, że występują one u wszystkich dzieci. Niezależnie od kultury czy epoki, w której żyją.

Interesowała się rozwojem człowieka, dlatego zaczęła pracę w poradni dla dzieci z chorobami psychicznymi. Później kierowała Szkołą Ortofreników w Rzymie. Była to szkoła dla dzieci z fizycznymi, umysłowymi oraz emocjonalnymi wyzwaniami. W tym samym czasie dr Montessori prowadziła wykłady w całej Europie. Poruszała na nich tematy potrzeb dzieci i ich wartości dla przyszłości naszych społeczeństw. Podkreślała potrzebę zmiany podejścia do dzieci i ich leczenia.

W 1907 roku dr Montessori powierzono opiekę nad grupą dzieci w rzymskiej dzielnicy slumsów San Lorenzo. Zaczęła dostrzegać znaczenie pozytywnego i opiekuńczego środowiska, które zmienia się wraz z potrzebami rozwojowymi dziecka. Obserwując dzieci i ich reakcje na otoczenie, widziała, jak wykazują zdolności i zainteresowania przekraczające jej oczekiwania. Zestaw materiałów użytych w środowisku „Montessori” był projektowany przez wiele lat przez dr Marię Montessori i jej współpracowników. Została stworzona konkretna, fizyczną reprezentacja pojęć i umiejętności, do których uczenia się dzieci są naturalnie motywowane w normalnym toku rozwoju.

Maria Montessori – cytaty #1

„Szczęście dziecka nie jest jedynym celem, do którego dążymy; chcemy także by dziecko stawało się budowniczym samego siebie…”

„Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to i tak powstała metoda zwana metodą Montessori.”

„Okres wczesnego dzieciństwa jest bez wątpienia najbogatszy. Poprzez wychowanie trzeba go wykorzystać w każdy możliwy sposób. Straty tego czasu nie da się odnowić.”

„Dziecko, któremu poświęcono więcej uwagi i opieki, wyrasta na osobę silniejszą, bardziej zrównoważoną duchowo i energiczniejszą.”

„Dziecko, które naprawdę pokochało swoje otoczenie i wszystkie żyjące stworzenia. Które odkryło radość i entuzjazm w pracy, daje nam powód, by mieć nadzieję … nadzieję na pokój w przyszłości.”

„Edukacja Montessori działa dla każdego dziecka. Nie‚ działa’ ona jednak w przypadku każdego rodzica .”

Cytaty #2

„Największą oznaką sukcesu dla nauczyciela … jest bycie zdolnym, by powiedzieć: Te dzieci pracują jak gdybym nie istniała.”

„Czego dziecko nie jest w stanie samo zrobić, musimy mu to dokładnie pokazać. Nie możemy dawać zbytecznej pomocy, ale też nie zaniechajmy tej koniecznej.”

„W obecności dziecka opuszcza nas nieufność, stajemy się delikatni i życzliwi. Bowiem kiedy skupiamy się wokół dziecka, ogrzewa nas płomień życia, który płonie tam, skąd życie wzięło początek.”

„Dziecko i dorosły to dwie różne części ludzkości, które nawzajem wpływają na siebie. Przy obopólnej pomocy powinny współistnieć w harmonii. To nie jest więc tylko tak, że dorosły musi pomagać dziecku, ale także dziecko musi pomagać dorosłemu.”

„Edukacja nigdy więcej nie powinna być w głównej mierze przekazywaniem wiedzy. Musi przyjąć nową formę, szukając uwolnienia dla ludzkich możliwości.”

Cytaty #3

„Dlatego musimy nauczyć się patrzeć na dziecko jak na nasz los. Nasze przyszłe życie.”

„Wspierać życie. To pierwsza podstawowa zasada.”

„Pomóż mi robić to samemu”

„Dziecko nie męczy się pracą, wykonując ją wzrasta. Dlatego praca zwiększa jego energię.”

„Ze wszystkich spraw miłość jest najważniejsza. Jest ona potężną siłą, którą rozporządza człowiek. Ona się zawsze odnawia, gdy rodzi się dziecko. Studia nad miłością prowadzą nas do źródła, z którego wytryska, czyli do dziecka.”

„Dziecko dąży do niezależności poprzez pracę; do niezależności ciała i umysłu. Jest mu obojętne co wiedzą inni. Chce samo się uczyć, samodzielnie doświadczać w środowisku i wchłaniać je zmysłami. Dzięki własnemu osobistemu wysiłkowi”

Więcej cytatów o dzieciach znajdziesz tutaj.

Zobacz inne wpisy

Edukacja przez ruch, czyli dlaczego to działa

Dlaczego edukacja przez ruch działa? Ja bym raczej spytała, jak ma działać każdą inna, kiedy...

Skutki stresu, czyli jak nie uczyć dzieci

Skutki stresu. Czy wiesz jakie mogą być skutki stresu, kiedy pracujesz z dziećmi? Nie jest ważne,...

Jesper Juul – strażnik i doradca rodzicielstwa

Jesper Juul był jedną z osób, której zawdzięczamy przełom we współczesnej pedagogice. Dzięki niemu...

Poczucie własnej wartości – fundament fundamentów w życiu każdego człowieka.

Poczucie własnej wartości jest jedną z najważniejszych cech zdrowego rozwoju dziecka. Zdrowie...

Pewność siebie – skąd się bierze i jak pomóc dziecku ją zbudować.

Pewność siebie jest niezwykle ważne dla przyszłego szczęścia, zdrowia i sukcesu dziecka. Pewne...

Szacunek – po co on komu i dlaczego nie da się bez niego prowadzić przedszkola?

Szacunek to postawa, która jest konieczna w naszym życiu. Uczenie dzieci traktowania ludzi...
Email

Wyślij do nas wiadomość

Skontaktuj się z nami

Lokalizacja: Piękna 12, 05-825 Grodzisk Mazowiecki

Tel: 22 425 44 77

Email: biuro@przedszkolegrodzisk.pl

Godziny otwarcia:
Pon – Pt – 07:00 – 17:00