Zamień „NIE” na „TAK”, ale jak?
Czy jako nauczyciel i/lub rodzic spotykasz się z sytuacją, kiedy dzieci Cię nie słuchają, hałasują i złośliwie robią Ci na złość?
Ty jedno, a one drugie? Ty swoje, a one inaczej?
Nie czytaj tego, bo zamierzam Ci pokazać prosty sposób na to jak sobie z tym radzić!
Wielokrotnie widziałam, słyszałam – Ba! Nawet sama wystąpiłam w roli zdenerwowanego rodzica, czy nauczyciela, który niemal krzyczał:
Nie biegaj! albo – Nie ubrudź się! Innym razem –Nie rozlej! wreszcie: Nie przeszkadzaj!
Intencja zawsze jest dobra, niestety efekt najczęściej rozczarowuje:)
Zmień nie na tak, czyli dlaczego dzieci nas nie słuchają?
Czemu tak się dzieje?
To proste.
Umysł każdego człowieka (dziecka również) składa się z dwóch integralnych części: świadomej i nieświadomej.
Nieświadomy umysł to miejsce, gdzie znajdują się wszystkie dobrze wyuczone czynności, takie jak umiejętność swobodnego posługiwania się nożyczkami, kredkami czy wreszcie językiem ojczystym. Tam też słowa, które słyszysz przetwarzane są na obrazy, dźwięki i doznania. Jednak ta część mózgu rozumie tylko prosty język i między innymi nie potrafi zrozumieć, ani przetworzyć zaprzeczeń. Kiedy Twoje dziecko słyszy: „Nie biegaj” – na pewno zobaczy siebie biegające, gdyż jego mózg na początku musi „wyprodukować” obraz dla słowa „biegać”.,Dopiero potem może mu jakoś zaprzeczyć.
Dlatego na poziomie nieświadomym nie ma żadnego znaczenia, czy powiesz: biegaj czy nie biegaj.
Na pewno odczuliście to wtedy, kiedy sami usłyszeliście: „Skarbie, tylko się nie denerwuj!”
Pierwsze co się pojawia w takich sytuacjach, to uczucie zdenerwowania. Mam rację? Wiem, ze mam. Wasz rozmówca po prostu, niezależnie od swoich intencji Dlatego na poziomie nieświadomym nie ma żadnego znaczenia, czy powiesz: biegaj czy nie biegaj.: „Denerwuj się Kochanie!”
Czy już wiecie czemu dzieci biegają, skaczą, rozlewają i plamią się mimo, że wyraźnie im tego zabraniacie?:
Zamień nie na tak, ale jak?
Czy już się zastanawiasz jak zamienić Twoje zwyczajne: „Kochanie, nie płacz!”, „Kochanie, nie biegaj!”, „Kochanie, nie rozlej!?”
Brawo! Właśnie tak!
„Kochanie, uspokój się, uśmiechnij, powiedz co się stało!”
„Skarbie, chodź wolniutko!”
„Kotku, pilnuj tego, uważaj na napój, na zupę itp.!”
Czy znaczy to, że słowa NIE unikać zupełnie?
Ależ skąd!
Pomyśl jak zareaguje podświadomy umysł Twojego dziecka, kiedy usłyszy:
„Pewnie nie chciałbyś spróbować zupy?”
„Chyba nie jesteś gotowy do wyjścia do przedszkola?”
„Pewnie nie jesteś jeszcze głodny? Masz rację, nie jedz owoców!”
Co Ty na to, żeby tę wiedzę wykorzystać na zajęciach językowych? Jeśli wiesz, że mózg nie słyszy słowa „nie” warto to wykorzystać w słusznej sprawie.
Ja wykorzystuję tee technikę, kiedy bawię się z dziećmi w angielski lub hiszpański. Tak, tak – bawię się:))) Więc teraz może kiedy i Ty bawisz się z dziećmi w FLIPFLOPEDU games wykorzystaj mój sposób. Kiedy bawisz się w „Super fast rat & very hungry cat”spytaj dziecko, które czeka na rozpoczęcie zabawy „ Aniu, Ty na pewno NIE znasz angielskiego, prawda?. Każdą rundę „Walking, walking” zaczynaj słowami: „ Czuję, że teraz NIE uda Wam się znaleźć odpowiedniej karty.”. A przy „Do you like?” za każdym razem wyrażaj „nadzieję” że „tym razem dzieciom NIE uda się uciec”.
Zamień nie na tak i czekaj aż zadziej się magia! Życzę Ci udanych eksperymentów z magicznym słówkiem „NIE”
Justyna Nowakowska